06.04.2010

 

O vedetă a transportului

Nu există multe tramvaie atât de norocoase încât să aibă o bază de fani pe Internet. Unul dintre aceste vehicule norocoase este tramvaiul cu podea joasă TMK2200, fabricat de compania croată Končar. Cei mai loiali fani TMK2200 de pe YouTube îl numesc „cel mai bun tramvai din lume” şi „cel mai frumos tramvai care a existat vreodată”.

Imaginea tramvaiului albastru se evidenţiază maiestuos şi pe site-ul oficial al capitalei croate. TMK 2200 este prima imagine pe care o vezi când accesezi site-ul. Aceasta demonstrează fără echivoc că tramvaiul a devenit simbolul de referinţă al Zagrebului, o completare modernă la monumentele istorice care definesc oraşul de secole. Un mijloc de transport public ce nspiră atâta entuziasm merită să fie examinat mai de aproape. În prezent, oraşe din Finlanda, Bulgaria, Serbia şi Australia iau în considerare achiziţia de tramvaie TMK2200. Fabrica producătoare se află în Zagreb şi Henkel a avut permisiunea de a arunca o privire în spatele scenei. Igor Jagodić, membru al consiliului de conducere al Končar Electric Vehicles, explică: „Aici la Končar avem o lungă tradiţie în fabricarea de locomotive, tramvaie şi, de curând, trenuri.” Totuşi, Končar are nevoie de parteneri, iar Henkel Loctite este unul important. „Colaborarea noastră cu inginerii Loctite s-a intensificat în ultimii cinci ani, pe măsura dezvoltării celui mai nou produs din programul nostru de tramvaie, TMK 2200,” spune Jagodić. Modernul tramvai cu podea joasă este un motiv de mândrie pentru Croaţia, unde patriotismul este foarte vizibil, deoarece mai mult de 70% din piese sunt fabricate în ţară, în special componentele electronice sofisticate. Şi totuşi, identificarea cu unul din simbolurile moderne ale Zagrebului nu se opreşte aici. Mirjana Fulir, Manager de Comunicare şi Marketing Henkel Loctite pentru Europa Centrală şi de Est, care locuieşte în capitala croată, spune „În fiecare dimineaţă când merg cu maşina spre serviciu şi văd tramvaiele trecând pe lângă mine, mă simt mândră. Într-un fel simt că acest tramvai este o parte din noi datorită acestor picături preţioase de adeziv utilizate la câteva componente esenţiale ale tramvaiului.”

Nu doar un aspect frumos
Elegantul tramvai capabil să creeze astfel de sentimente are totuşi nevoie de ceva mai mult decât un aspect rafinat. Numai în Zagreb tramvaiele transportă peste 200 milioane de oameni anual. 500.000 din aceştia folosesc tramvaiul în fiecare zi. Tramvaiele Končar trebuie să rămână în circulaţie timp de 35 de ani. Pentru fiecare tramvai, procentul de timp permis pentru reparaţii şi întreţinere este doar 5%. Pentru a atinge acest nivel de fiabilitate, procesul de fabricaţie din Zagreb se bazează pe produsele Loctite. Roţile unui tramvai din transportul public trebuie să suporte sarcini de până la 60 de tone. Fiecare componentă a acestor roţi trebuie să fie fixată ferm şi asigurată în locaş. Una din etapele asamblării roţilor implică blocarea şuruburilor cablurilor de împământare. Fiecare roată este formată din trei segmente, iar partea interioară este din cauciuc, care este un izolator electric. De aceea, pentru legarea la pământ a tramvaiului este necesară o derivaţie din sârmă. Acesta reprezintă un detaliu tehnic şi de siguranţă extrem de important. Asiguratorii de filete de mare rezistenţă Loctite 2701 garantează rezistenţă maximă la vibraţii pentru şuruburile din oţel inoxidabil. Acestea sunt doar câteva din „picăturile preţioase” utilizate la unele din cele mai importante componente ale tramvaiului. În prezent, Končar are un nou produs gata de lansare, un tren cu podea joasă. Rămâne de văzut dacă acest nou produs va putea rivaliza cu popularul său frate TMK2200. Compania în sine, înfiinţată în 1921, este un bun exemplu de istorie de succes din Europa Centrală. Grupul include compania mamă Končar Electrical Industry şi 20 de companii dependente. Principalul său investitor este statul croat printr-o multitudine de fonduri; compania este deţinută majoritar de stat. 2008, anul în care a început criza financiară, a fost un an de succes pentru Končar. Vânzările şi profitul au crescut, odată cu exportul de mărfuri şi servicii.

Acces liber la bordul tramvaiului vedetă
Mai este şi un alt aspect demn de reţinut despre această „vedetă” a sistemului de transport în comun din Zagreb: poţi călători gratis! Recent, transportul public orăşenesc din ampla zonă centrală a Zagrebului a devenit gratuit. Explicând decizia, un oficial al oraşului sublinia „Această măsură este menită să reducă traficul autovehiculelor în centru şi să încurajeze rezidenţii să-şi parcheze maşinile în garajele publice din afara zonei centrale.” Croaţia, inclusă pe lista statelor candidate la aderare în Uniunea Europeană în 2010, se pare că a citit şi a înţeles semnele acestor vremuri. În cursul vizitei echipei Henkel la fabrica din Zagreb, Dl. Kolman, Director de Vânzări şi Service pentru Končar Electric Vehicles, declara că ar fi surprins dacă ar afla că Loctite poate avea concurenţă atunci când vine vorba de adezivi anaerobi. Inginer mecanic prin vocaţie, Dl. Kolman lucrează în medii inginereşti de mulţi ani, conform spuselor sale, chiar mai mulţi decât ar fi politicos de exprimat în cifre, şi îşi aminteşte foarte bine că ori de câte ori era nevoie de asigurarea unui şurub sau de etanşarea unei îmbinări, era absolut firesc să se spună: pune puţin Loctite, pentru că, într-un fel, Loctite era sinonim cu adezivi anaerobi. Pare foarte firesc pentru parteneriatul de succes dintre două companii ale căror produse şi mărci au devenit mai mult decât simple mărfuri pe piaţă. Aşa cum TMK2200 a devenit un simbol al Zagrebului şi o vedetă online, marca Loctite a devenit un sinonim pentru fiabilitate, un simbol pentru progresul tehnologiei adezivilor.




Produse şi Pieţe
Aveţi nevoie de ajutor?

Sunaţi la: 0745 11 30 22

Media & Materiale de descărcat