06.10.2011

 

Silver Star

Iubeşti sau urăşti această experienţă, dar sigur n-o vei uita niciodată, 1.620 m lungime şi 73 m înălţime pentru o călătorie de trei minute plină de adrenalină!

Dacă te-ai întrebat vreodată cum poţi simţi acceleraţia şi forţa gravitaţională a unei maşini de formula unu, atunci fă o excursie cu hiperrollercoaster-ul Silver Star din Europa-Park. Dar nu numai acţiunea este extremă – ci şi înălţimea. Şi totul datorită forţei de gravitaţie, 130 km/h şi peste patru G!

Hipercoaster-ele sunt construcţii de oţel, super-echipate pentru viteză şi timp efectiv în aer maxime adică forţa G negativă pentru senzaţia de zbor. Aceste enorme forţe necesită cele mai ridicate standarde de inginerie şi mentenanţă. Silver Star îndeplineşte toate cerinţele stricte de securitate TÜV.

Silver Star dă senzaţia liniştitoare de soliditate. Scaunele par a fi luate din cel mai recent model de maşină de curse, dar bara de siguranţă este cea care impresionează cel mai mult. Este o construcţie masivă din oţel, cu un ghidon futurist capitonat în negru pentru fixarea corpului, care se fixează strâns şi se închide sigur cu un zgomot specific convingător, pentru a vă menţine ferm în poziţie.

Acţiune extremă, emoţii extreme
Călătoria porneşte cu o urcare lentă, stresantă, care vă îngroapă adânc în scaun. Când trenul ajunge pe vârful de 73 m, aproape că se opreşte - însă apoi izbucnesc ţipete de groază şi extaz când Silver Star intră în cădere liberă, accelerând la 130 km/h, aruncând-se într-o serie de viraje şi prăbuşiri, concepute pentru un timp maxim de zbor efectiv. Cei mai timizi se ţin bine de ghidoanele lor, pe când cei aventuroşi îşi ridică braţele pentru a profita la maxim de forţa G - fixaţi de bara lor de siguranţă, bineînţeles. Şi chiar când începeţi să credeţi că totul se va termina, trenul se avântă brusc într-o potcoavă curbată la 120°, pentru un final măreţ, de intensitate maximă. Apoi ţipetele euforice devin exclamaţii de veselie şi uşurare, pe măsură ce ocupanţii simt că trenul încetineşte şi realizează că sunt încă nevătămaţi. Cum este posibil? Performanţă cu adevărat halucinantă, egalând forţa G atinsă de o maşină de Grand Prix - dar fără motor! Cum pot fi siguri că alunecă uşor şi sigur?

High tech şi valori tradiţionale
Rollercoaster-erele s-au dezvoltat foarte mult faţă de perioada montagne russe - original erau piste de gheaţă pe suporturi de lemn, de maxim 25 m, datând încă de la sfârşitul secolului al XV-lea, în St Petersburg. Acum, cele mai noi – ca Silver Star – sunt comandate computerizat. Viteza şi încărcarea de pasageri sunt calculate constant pentru a aplica o forţă de frânare magnetică exactă, dar întocmai ca pe timpul montagne russe, vibraţiile şi siguranţa reprezintă încă o problemă. Pentru a garanta că barele de siguranţă îşi îndeplinesc rolul, trebuie să fie rezistente la vibraţii.

Hans Volz, inginerul şef responsabil cu mentenanţa pentru Silver Star, se bazează pe Loctite 243: „Verificăm zilnic toate cele 108 bare şi anual demontăm toate componentele complet, pentru o verificare detaliată. Pentru reasamblarea lor, folosim adezivul pentru asigurarea asamblărilor filetate a bolţurilor care conectează piesele clichetului la bara principală.

Deoarece Loctite 243 este de rezistenţă medie, este suficient de puternic să suporte sarcinile şi vibraţiile, dar poate fi demontat pentru mentenanţă. Este perfect pentru noi.”

Menţine roţile în mişcare
Roţile de ghidare sunt de o importanţă crucială în realizarea unei călătorii rapide dar sigure, menţinând roţile fixate de şine deasupra, dedesubt şi din lateral. Ca şi barele de siguranţă, componentele roţilor sunt verificate zilnic - şi demontate, examinate şi reasamblate anual. Coliviile de oţel ale rulmenţilor cu bile trebuie complet demontate din roţile de aluminiu pentru o verificare completă, iar când sunt de verificat 120 de roţi în total, eficienţa este importantă.

Mecanicul şef Volz foloseşte un truc util: „Pentru că aluminiul se dilată mai repede decât oţelul, încălzim roţile la 70 °C, ceea ce ne permite să împingem pur şi simplu afară colivia de metal a rulmentului. Curăţăm apoi toate suprafeţele cu Loctite 7063. Utilizăm Loctite 638 pentru fixarea coliviei – este un fixator al asamblărilor cilindrice coaxiale de mare rezistenţă, ideal pentru piesele metalice cilindrice.” Loctite 243 este folosit pentru asigurarea asamblărilor filetate ale bolţurilor care asigură carcasele coliviilor rulmenţilor cu bile şi de asemenea asigură filetele bolţurilor care fixează roţile la tren.

„Cu Loctite 243 economisim mult timp, dar fără a compromite, în niciun caz, fiabilitatea,” adaugă Achim Stoss, inginerul responsabil, printre altele, cu mentenanţa pentru Silver Star. „Menţine forţa de strângere atât cât avem nevoie, dar putem totuşi să demontăm piesele cu scule manuale.”

În ciuda faptului că este cel mai mare parc tematic din Germania şi cel mai mare parc sezonier din lume, Europa-Park este totuşi o afacere de familie. „Familia Mack este în afacerea cu rollercoaster-e încă din anii 1920. Valorile tradiţionale ale familiei se păstrează încă - se poate vedea mândria cu care aceşti oameni muncesc aici”, spune Alfred Kaltenbach, manager zonal de vânzări Loctite.




Produse şi Pieţe
Aveţi nevoie de ajutor?

Sunaţi la: 0745 11 30 22

Media & Materiale de descărcat